Він завжди залишається у тіні. Публіка бачить артистів на сцені, чує їхні голоси і музику, але рідко замислюється: хто створює цю магію звучання? Олександр Федоренко — той самий «архітектор звуку», який 30 років вибудовує невидимі акустичні світи для українських і світових слухачів. Його професійний шлях проліг від перших ефірів на Radio ROKS у 90-х до власної студії «AF records» і міжнародних проєктів у США. І сьогодні його досвід — це не лише історія майстерності, а й приклад того, як звукорежисер може стати голосом цілої культури.

Олександр Федоренко народився у Києві 1970 року у сім’ї музикантів, мама – Пашинська Світлана – співачка та викладач фортепіано, бабця- солістка капели «Думка» потім – капела «Трембіта». Спеціальноу звукорежисерську освіту він набував під керівництвом провідних українських майстрів звукозапису. Сам Федоренко відзначає, що навчався мистецтву звукорежисури у таких відомих фахівців, як Юрій Вінник, Леонід Бильчинський, Володимир Лещенко, Михайло Дідик. Ці наставники – представники старшого покоління кращих українських звукорежисерів – передали йому класичні підходи до роботи зі звуком. Отримавши базові знання й навички, Федоренко відразу почав застосовувати їх на практиці, занурюючись у різні галузі аудіомистецтва.
У 1991році після служби в армії, Олександр починає працювати електромеханіком на Хрещатик 26 – площадка Будинку звукозапису у цеху оперативного запису. З 1993 починає працювати звукорежисером на відомій київській радіостанції «Radio-ROKS Україна», де здобув цінний досвід роботи з музичним ефіром, та остаточно зрозумів , що звукорежисура – це його покликання, і йде навчатися до відомого звукорежисера – Леоніда Бильчинського, пізніше працює і одночасно вчиться у студії звукозапису «Комора» з Володимиром Лещенко.
Професійну діяльність Олександр Федоренко розпочав1995році у студії звукозапису «Аудіо Україна». а згодом – із студією Київського державного вищого музичного училища ім. Р. М. Глієра. На базі студії училища Глієра він брав участь у створенні аудіоальбомів, працюючи разом із Михайлом Дідиком над записом різних музичних проєктів, там Олександр співпрацював із цілою плеядою відомих виконавців та колективівтаких як Іво Бобул, Дмитро Гнатюк, Віталій та Світлана Білоножко, Павло Дворський, Віктор Шпортько, Леонід Сандуленко, Микола Гнатюк, Іван Попович, Василь Волощук, Сергій Крилов, Микола Караченцов, співачки Раїса Кириченко, Катерина Бужинська, Алла Кудлай, Алла Попова, Лілія Санулесу , Камалія, ВІА «Кобза», гурт «ManSound», співпрацював з композиторами – Ігор Поклад, Остап Гавриш, Евген Дергунов, Леонід Попернацький, Ірина Кириліна, Володимир Бистряков, Микола Коландьонок, Генадій Татарченко, Олександр Злотник, Олександр Бурміцький, Сергій Ярунський, та інші.
У 2004 року Олександр Федоренко заснував власну професійну студію звукозапису «AF records» у Києві. Студія спеціалізується на повному спектрі аудіо-послуг: від запису вокалу та інструментів до зведення і мастерингу, від створення аранжувань до саунд-дизайну для реклами. Після запису альбому Олега Слєпцова
«Мелодії душі» (29.12.2004) який був записаний у форматі Surround sound 5,1, Олександра запросили працювати у сфері кіно. Він починає працювати з кіно-компанією «Гал фільм» у фільмі «Серце світу» , після чого «AF records» займається дублюванням фільмів українською мовою та виїзним записом синхронного звуку на майданчику. Федоренко працював звукорежисером дубляжу для ряду кіно – та телепроєктів, забезпечуючи високу якість озвучення.
Також Олександр працює концертним звукорежисером з такими артистами як: Іво Бобул, Павло Дворський, Василь Волощук, Леонід Сандуленко, Катерина Бужинська, Наталія Валевська, Камалія, Алла Кудлай та інші.. Таким чином, власна студія стала платформою, де Федоренко реалізував себе у всіх напрямках звукорежисури – від медіавиробництва до живих виступів.
З накопиченим багаторічним досвідом роботи (понад 30 років у професії ) Олександр Федоренко вийшов і на міжнародний рівень діяльності. Переїхавши до США, він долучився до української діаспорної медіаспільноти. Варто відзначити Олександр став автором і ведучим циклом передач авторської програми «Український час – Мелодії української душі» присвячених популяризації української пісні. на радіостанції Davidzon Radio 620АМ (Нью-Йорк, США). Ця програма присвячена українській пісні та культурі і орієнтована на україномовну аудиторію в США. Таким чином, кар’єра Федоренка охопила як український медіапростір, так і закордонний, а його голос та професійні навички стали містком між Україною та діаспорою. Також Олександр Федоренко і в США гастролює та співпрацює як з українськими виконавцями так і американськими, побудувавши нову студію звукозапису у Нью Йорку.
Олександру Федоренку належить значний внесок у розвиток звукорежисури та музичної індустрії України. Працюючи на перетині різних сфер аудіомистецтва, він став одним із представників нового покоління українських звукорежисерів, які переняли класичні традиції і продовжили їх у сучасних умовах. Здобуті у метрів знання Олександр інтегрував у роботу з сучасною технікою та жанрами, тим самим зберігаючи спадкоємність школи. Його студія «AF records» була відкрита у час, коли в Україні почали активно розвиватися приватні звукозаписні студії. Завдяки високому професіоналізму студія Федоренка швидко зарекомендувала себе як одна з найкращих у Києві і входила в п’ятірку кращих студій звукозапису України, що сприяло підняттю стандартів якості звукозапису на ринку. Тут проходили запис та зведення як молоді виконавці, так і народні та заслужені артисти, отримуючи продукт світового рівня.
По-друге, Федоренко активно ділиться досвідом з молодими фахівцями і виконавцями. Він проводить майстер-класи та бере участь у журі творчих конкурсів. Зокрема, Олександр неодноразово виступав у ролі члена журі всеукраїнських і міжнародних фестивалів естрадного вокалу. Так, його запрошували до журі міжконтинентального радіофестивалю української пісні «Співай рідною» в США, де він оцінював виконавців і давав професійні поради. Його присутність у журі поруч із відомими митцями свідчить про авторитет Федоренка в галузі. Крім того, численні публікації у фахових виданнях і медіа про звукорежисуру містять посилання на досвід Федоренка, його коментарі та рекомендації.
Окремо слід згадати внесок Федоренка у збереження і популяризацію української пісенної спадщини. Працюючи зі старшими народними і естрадними виконавцями (такими як Раїса Кириченко, Дмитро Гнатюк та ін.), він допомагав якісно фіксувати їхні голоси для історії – студійні записи цих співаків стали частиною золотого фонду української пісні. Його робота із озвученням фільмів українською мовою теж сприяє розвитку національного кінематографа, роблячи якісний україномовний продукт доступним глядачам.
Олександр Федоренко відомий своїм універсальним підходом до звукорежисури. Він з однаковою майстерністю працює як у студійних умовах, так і на концертних майданчиках, адаптуючи техніки до потреб конкретного проєкту. Федоренко завжди прагне підкреслити художню ідею твору через звук, забезпечити максимальну чистоту і збалансованість звучання, але при цьому зберегти живі нюанси виконання. Колеги відзначають високий професіоналізм Федоренка та увагу до деталей.. На концертному майданчику Олександр завдяки багаторічному досвіду швидко реагує на акустичні умови зали і виклики живого виступу.
Федоренко також славиться вмінням працювати з артистами різних жанрів. Його гнучкість дозволяє знайти спільну мову як з оперним співаком, так і з рок-гуртом, джазом, чи народним хором. Він приділяє час творчому обговоренню із виконавцями, щоб зрозуміти їх бачення звуку. У одному з інтерв’ю Федоренко зазначив, що звукорежисер має бути «непомітним співавтором» виконавця – тобто технічно реалізувати задум митця, не нав’язуючи власного стилю, але й покращуючи загальне сприйняття твору слухачем. Такий підхід здобув йому повагу з боку багатьох артистів.
Як медіаперсона, Олександр Федоренко популяризує якісний підхід до звуку. У своїй радіопрограмі «Український час- мелодії української душі» він не лише транслює сучасні і класичні українські пісні, а й розповідає про їхнє студійне та концертне закулісся, знайомить слухачів з історіями створення записів. Таким чином, він підвищує обізнаність аудиторії про роль звукорежисера у музичній індустрії. Також Федоренко вів рубрику порад для молодих виконавців щодо правильної роботи з мікрофоном та підготовки фонограм (у співпраці з співачкою Аллою Мігай на одному з телеканалів) – ці поради допомогли багатьом початківцям уникнути типових помилок на сцені. Така просвітницька діяльність свідчить про його прагнення підняти загальний рівень культури звуку в Україні.
Творчі здобутки Олександра Федоренка були відзначені на державному рівні. Йому присвоєно почесне звання «Заслужений діяч естрадного мистецтва України», що свідчить про вагомий внесок митця у розвиток вітчизняної музично-театральної сфери. Це звання надається видатним діячам естради за значні професійні досягнення, і у випадку Федоренка воно підкріплене десятиліттями успішної роботи зі зірками української сцени. Окрім цього, Олександр Федоренко має репутацію шанованого фахівця серед колег: про його майстерність позитивно відгукуються як артисти, так і інші звукорежисери.
На міжнародних конкурсах і фестивалях він неодноразово отримував подяки та дипломи журі за професіоналізм. Наприклад, на згаданому фестивалі «Співай рідною» у Нью-Йорку його було відзначено окремим дипломом як звукорежисера і радіоведучого, що популяризує українську пісню за кордоном.
Також у 2025 році Олександр Федоренко став лауреатом премії «Global Music Awards», Журі завершило оцінювання заявки № 2510-5531, і результати за категоріями такі: Vivaldi – Concerto in F minor, RV 297 “Winter, Allegro non molto”,у виконанні «Kyivska Kamerata»,запис та зведення – Олександр Федоренко – Срібна медаль у категорії: класична музика.
Значущим є і те, що Федоренко входить до професійних творчих спілок. Він є членом Асоціації діячів естрадного мистецтва України, а також член Спілки звукорежисерів України. Його експертну думку часто запрошують при формуванні журі мистецьких премій та конкурсних комітетів.
Таким чином, Олександр Федоренко – це багатогранний український звукорежисер, який пройшов шлях від роботи на радіо і в державній студії до власної справи та міжнародного визнання. Його професійна діяльність охоплюєне класичну, джазову, естрадну музику, театр і кіно, радіо- й кінопроєкти. Завдяки поєднанню класичних знань і сучасного підходу Федоренко збагатив українську звукорежисуру, долучився до виховання нового покоління фахівців та зробив вагомий внесок у популяризацію української музики в світі. Його творчий шлях і досягнення служать прикладом успішної реалізації таланту звукорежисера на найвищому рівні. Вітаємо Олександра з 30 річчям трудової діяльності!
- Share:
